Esimiestyön tärkein asia, jolla viet kehitysideat tuloksekkaasti maaliin asti

Esimiehen toiminta voi heikentää tai pahimmillaan jopa myrkyttää työhyvinvointia, vaikka tavoitteena oli parantaa sitä.

Miten se on mahdollista?

workplace-1245776_1920

Kuvitellaan, että olet esimiehenä keskustellut tiimisi kanssa kehityskohteista ja olet huomioinut alla olevan esimiehen checklistin:

  1. Olet ottanut tiimiläiset keskusteluun ja ideointiin mukaan
  2. Olette muistaneet valita vain 1-3 asiaa joihin tiiminä keskitytte, jotta asiat tulee varmasti tehtyä
  3. Olet muistanut tehdä yhteistyössä tiimin kanssa hyvän toimintasuunnitelman kehitysideoiden toteuttamiselle

Mikä tässä voi mennä vikaan?

Esimiestyön pahin virhe on unohtaa tehdä arviointia ja antaa palautetta

Tyypillinen kommentti, jonka olen kuullut tiimeissä tai joukkueissa hyvän ideoinnin jälkeen on,

”Tehdäänkö tälle nyt oikeasti jotain, vai jääkö tämäkin taas vain puheeksi”

Tämä kommentti viestii yhden tärkeän asian.

Aikaisemmissa kehityssuunnitelmissa ei oltu todennäköisesti tehty riittävän paljon seurantaa, arviointia, eikä annettu palautetta suhteessa kehitysideoihin. Todennäköisesti hyviä ideoita ei oltu viety käytännössä kunnolla loppuun saakka, vaan asiat ovat pikkuhiljaa unohtuneet työkiireiden keskellä.

Voi siis käydä pahimmillaan niin, että hyvin asetut tavoitteet ja toimintasuunnitelmat kääntyvätkin itseään vastaan ja työhyvinvointi heikkenee.

Muista siis…

Ehdottomasti pahin virhe mitä esimiehenä voit tehdä, on hyvien kehitystavoitteiden jälkeen unohtaa mitata tavoitteissa etenemistä ja antaa palautetta.

Esimiestyö on seurantaa, arviointia ja palautteenantoa

Tämä on se vaihe joka vaatii kaikista eniten työtä, mutta samalla tuottaa esimiestyössäsi parhaiten tuloksia. Tämä on se ratkaisevin asia, joka valitettavasti tyypillisimmin unohtuu, kun asetetaan tavoitteita ja joka alkaa heikentää työhyvinvointia.

Sinun pitää esimiehenä muistaa:

  • miettiä tiimin kanssa myös se, kuinka mittaatte ja varmistatte, että kehitysideat myös toteutuvat
  • Tämän jälkeen sinun tärkein tehtäväsi on seurata edistystä, keskustella tiimiläisten kanssa ja antaa palautetta etenemisestä.

Kuinka usein käytännössä esimiestyössä teet arviointia ja annat palautetta?

Tähän ei ole oikeaa vastausta, mutta suosittelen, että alkuun kannattaa antaa pikaisesti palautetta, jotta tiimi näkee, että nämä asiat on otettu kunnolla huomioon ja näihin panostetaan. Kokoontukaa välillä yhteen (1-2 viikon välein) arvioimaan etenemistä ja keskustelemaan. Ota arviointi ja palautteenanto luontaiseksi osaksi esimiestyötäsi, ja esimerkiksi soittaessasi tiimiläisellesi kysy samalla, miten hänen mielestään tavoitteissa edistytään.

Lupaan, että tulet saamaan tavoitteiden mukaisia tuloksia ja samalla työhyvinvointi paranee, kun asioille oikeasti tehdään jotain ja niissä etenemistä seurataan.

Yhteenvetona voisi sanoa, että esimiestyösi pyörii kolmen asian ympärillä:

1. Aseta tavoitteita
2. Arvioi ja anna palautetta
3. Muokkaa toimintaa tarvittaessa

Mieti kuinka paljon olet viimeisen viiden päivän aikana antanut palautetta ja tehnyt arviointia suhteessa tiimin tavoitteisiin? Tai kuinka paljon olet saanut niitä osaksesi?

Terveisin,
Jore