Urheiluseuran psyykkinen valmennus haltuun

”Psyykkisen valmennuksen avulla urheilijat pääsevät huippusuorituksiin, luovat menestyneen urheilu-uran ja varmistavat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin”athletics-649648_1920Huippu-urheilussa urheilijan kyvyt joutuvat koetukselle ja usein ratkaisevat erot tapahtuvat korvien välissä. Vaikka fyysinen kunto olisi kuinka hyvä voi toinen urheilija tai joukkue olla parempi, koska omaa paremman sisäisen kunnon tai joukkuehengen. Psyykkisen valmennuksen tulisi olla valmennuksen keskiössä, koska sen kautta voit auttaa urheilijoita huippusuorituksiin, menestyksekkääseen ja mielekkääseen urheilu-uraan sekä parempaan hyvinvointiin.

 

TennisYksilöllinen psyykkinen valmennus

Psyykkinen valmennus on samalla tavalla aina yksilöllistä, kuten on fyysinenkin valmennus. Osa urheilijoista kaipaa enemmän parannusta keskittymiseen, toinen kilpailujännityksen hallintaan ja kolmas arjen hallintaan. Niinpä on todella tärkeää tiedostaa kuinka yksittäisten urheilijoiden kohdalla tulisi toimia.

 

 

ice-hockey-659838_1280Joukkueen psyykkinen valmennus

Joukkue on täynnä erilaisia urheilijoita, jotka motivoituvat, ajattelevat ja tuntevat eri tavalla. Menestyksekäs valmentaja osaa sitouttaa urheilijat yhteisiin tavoitteisiin ja kehittää urheilijoiden välistä vuorovaikutusta ja joukkuehenkeä.

 

 

DSC_8368Valmentajan oma kehitys

Psyykkisen valmennuksen myötä valmentaja saavuttaa parhaan oman sisäisen tilan aivan kuten urheilijatkin. Tällöin valmentajan on helppo kääntyä urheilijoiden puoleen ja auttaa heitä pääsemään parhaaseensa, varmistaa oma jaksaminen ja menestyksekäs valmennusura.

 

Valmentajien on tärkeää tietää mitä psyykkinen valmennus on ja kuinka sitä konkreettisesti toteutetaan osana jokapäiväistä valmennusta. Psyykkinen elementti on aina valmennuksessa mukana, joten se tulisi ottaa tietoisesti haltuun ja toteuttaa sitä oikealla tavalla omassa lajissaan.

Psyykkisen valmennuksen avulla voittte ottaa haltuun esimerkiksi alla olevia asioita.

  1. Kuinka tavoitteita kannattaa asettaa yksilö- ja joukkuetasolla
  2. Kuinka autan urheilijoita saavuttamaan flow-tilan
  3. Millä keinoilla hallitsen kilpailujännityksen
  4. Kuinka saan urheilijoista parhaat kyvyt esiin tiukoissakin paikoissa
  5. Miten kannattaa keskittyä ja kuinka keskittymiskykyä voi kehittää
  6. Miten motivoin urheilijoita
  7. Miten annan palautetta
  8. Kuinka hoidan pettymykset ja epäonnistumiset voitoksi
  9. Kuinka kehitän urheilijoiden itseluottamusta
  10. Kuinka konkreettisesti ohjelmoin mentaalivalmennuksen muun harjoittelun rinnalle

”Lupaan, että opit tekemään mentaalivalmennusta helposti osana jokapäiväistä harjoittelua”

 

OTA YHTEYTTÄ!

Lupaan, että autan teitä saamaan psyykkisen valmennuksen uudelle tasolle ja voitte toteuttaa sitä helposti osana jokapäiväistä valmennusta.

Nojaan toimintani luottamukseen ja rehellisyyteen! Mikäli koette, että ette ole saaneet valmennuksesta ainoatakaan konkreettista hyödyllistä asiaa, minusta on reilua, että saat rahasi takaisin. Kun olette tyytyväisiä, lupaan, että saatte rahanne moninkertaisena takaisin ja vielä niin paljon enemmän!

jore-1Kouluttaja: Jorma Vaara

Valmentaja (AMK), NLP Trainer, Mentaalivalmentaja

Olen kouluttanut psyykkistä valmennusta tuleville valmentajille viimeiset seitsemän vuotta ja tehnyt tehnyt sitä muun muassa jääkiekon, golfin, salibandyn, yleisurheilun, kaukalopallon, pesäpallon ja kouluratsastuksen parissa. Olen pelannut SM-liigassa kaukalopalloa käytännössä aikuisikäni ja voittanut urani aikana kaksi SM-hopeaa, yhden SM-pronssin ja yhden SM-kullan A-junioreissa. Kokemukseni kautta uskon tietäväni kuinka urheilijan fysiikkaa ja psyykettä kehitetään tasapainoisesti sekä saavutetaan huippusuorituksia, menestystä sekä parempaa hyvinvointia.