Mikä mahtava kemia – Viisi ainesosaa, joilla saat kemiat toimimaan

Olet varmasti kuullut usein jonkun toteavan ”Meillä ei vain kemiat kohdanneet” tai ”Hänen kanssaan olimme täysin samalla aaltopituudella”. Usein valmentajat kysyvät, että mitä teen sellaisten asiakkaiden tai urheilijoiden kanssa, joiden kanssa ei vain kemiat kohtaa. Tämä on minusta mielenkiintoinen kysymys! Mikä taianomainen kemia on olemassa joka syntyy joidenkin kanssa ja toisten kanssa ei ja voisiko sitä kemiaa lähteä itse muodostamaan?

michelangelo-71282

Ihmisillä on erilaisia tapoja kommunikoida, ajatella ja toimia. Lisäksi meillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita ja arvoja, jotka ohjaavat meidän toimintaa. Kun mietimme kemiaa, ajattelen itseasiassa, että ei ole olemassa mitään ihmeellistä kemiaa, on vain hyvää tai huonoa vuorovaikutusta ja kiinnostusta tai piittaamattomuutta.

Mistä sitten tiedät, että sinulla on jonkun kanssa ”kemiaa”? Valmentajat vastaavat yleensä tyyliin ”No, meillä vain natsaa ja jotenkin ollaan vain samalla aaltopituudella”. Pointti on siinä, että toimitte hänen kanssaan samantyylisesti ja ehkä jopa jaatte samanlaisia arvoja sekä kiinnostuksen kohteita. Tästä syntyy kokemus, että meillä kemiat kohtaavat. Olet siksi myös kiinnostunut toisesta ihmisestä ja kysyt sekä kuuntelet mitä hänellä on mielessään ja maagista kemiaa syntyy vain lisää. Voisikin sanoa, että ihmiset pitävät ennen kaikkea ihmisistä, jotka ovat samankaltaisia kuin he itse.

Kun ”kemiat” kohtaavat toimitte samantyylisesti, ehkä teette päätöksiä yhtä nopeasti tai olette hand-898232_1920motivoituneita menemään tavoitteita kohti sekä miettimään kaikkia mahdollisuuksia mitä tavoite tuo tullessaan. Maalailette ehkä innoissaan isoa kokonaiskuvaa asiasta, tyyliin ”Liikunnassa on tärkeintä, että löytyy hyvä fiilis ja itselle sopivat lajit”. Kemioiden kohdatessa saatatte jakaa samanlaisia kiinnostuksen kohteita, ehkä jopa samoja arvoja. Silloin tuntuu, että hänen kanssaan kaikki on niin helppoa. Ihmiset pitävät ihmisistä, jotka ovat samankaltaisia kuin he itse!

Seuraava kysymys voisi luontevasti kuulua, että mistä sitten tiedät, kun kemiat eivät kohtaa? Usein vastaus on tyyliltään, ”Hän on vain niin erilainen”, ”En voi käsittää miten hän ajattelee tai toimii sillä tavalla” tai ”Hän on jotenkin outo”. Tämä vastaus vaatisi paljon tarkennusta, eli miksi toinen on erilainen tai outo. Ihmiset eroavat vuorovaikutus-, motivoitumis-, ajattelu- ja toimintatavoiltaan paljon keskenään. Osa ihmisistä tekee päätöksiä nopeasti ja osa vaatii pohdiskelua ennen toimintaa. Kun tulee tunne, että kemiat eivät kohtaa voi tilanne olla se, että olet nopea päätöksenteossa ja toinen hitaampi pohdiskelija.

Toinen voi motivoitua siitä kun ajattelee mahdollisuuksia mitä tavoite tuo tullessaan ja toinen haluaa varmistaa turvallisuuden miettimällä riskejä joita voi tulla eteen. Toimiessasi enemmän mahdollisuuksien kautta, voit kuvailla asiakkaalle hyvään kuntoon pääsyä esimerkiksi siten, että ”päästessäsi hyvään kuntoon olet energisempi töissä ja kotona, voit ostaa itsellesi hienoja vaatteita tai kulkea rannalla ylpeänä”. Jos asiakas toimii ja motivoituu enemmän uhkien kautta, hän voi miettiä, ettei haluaisi olla poissa perheen luota treenaamassa, missä voisi treenata, etteivät ihmiset tuijota, kuinka paljon rahaa treenaamiseen menee tai mitä jos loukkaannun tai sairastun harjoittelun seurauksensa. Joku voi olla lisäksi toimintatyyliltään erityisen kiinnostunut asioiden yksityiskohdista ja toinen isosta kuvasta. Näiden erilaisten toimintatyylien kohtaamisesta voi tulla tunne, että kemiat eivät kohtaa. Tämä voi johtaa siihen, että et olekaan enää kiinnostunut toisesta henkilöstä ja kontakti välillänne, eli ”kemia” heikkenee entisestään.

Voi olla, että kaiken lisäksi teillä kiinnostavat erilaiset asiat. Asiakkaalla kiinnostaa puutarhanhoito tai moottoripyöräily, mutta sinua liikunnan sekä ravitsemuksen uudet trendit. Asiakas arvostaa rentoa elämää ja ihmisten kanssa olemista ja sinä arvostat hyvinvointia, järjestelmällisyyttä ja itsenäisyyttä. Kun kaikki nämä laitetaan yhteen, alat ajatella, että kemiat eivät vain natsaa, eikä tästä mitään tule.

Opetus tässä on se, että tärkeintä mitä voit valmentajana tai ihan ihmisenä oppia on ymmärtää ihmisten erilaisia ajattelu-, vuorovaikutus-, motivoitumis- ja toimintatapoja. Sen jälkeen alkaa löytämään keinoja kuinka muodostaa ”kemiaa”, eli vuorovaikuttamaan paremmin erilaisten ihmisten kanssa. Sinun ei tarvitse jakaa samoja arvoja tai kiinnostuksen kohteita kuin asiakas, mutta sinun täytyy olla erityisen kiinnostunut asiakkaastasi. Kemiaa alkaa syntyä melkoisesti pelkästään siitä, että olet kiinnostunut toisesta ja sitä voi syntyä jopa ihmisten kanssa, jotka toimivat eri tavalla kuin itse.

Alla viisi keinoa joilla voit muodostaa kemiaa

  1. Putsaa ja päivitä ennakkokäsityksesi

Älä määrittele mielessäsi etukäteen millainen toinen on vaan lähde puhtaalta pöydältä. Jos ajattelet jo henkilön astuessa ovesta sisään, että hänen kanssaan on varmasti vaikea tulla toimeen tai hän on juuri tuollainen hidas sekä vaikea ihminen, niin näin luultavasti käy. Päivitä ennakkokäsityksesi vaikkapa muotoon, ”hänen kanssaan onnistun varmasti, kunhan olen kiinnostunut miten hän toimii, ajattelee ja motivoituu sekä mikä häntä kiinnostaa ja innostaa”.

  1. Ole kiinnostunut

Päivitettyäsi ennakkokäsityksesi, ala toimimaan sen mukaan. Ole kuin Sherlock Holmes ja ole aidosti kiinnostunut asiakkaastasi. Ihmiset haluavat ensin tietää, että olet kiinnostunut ja välität heistä ja vasta sen jälkeen mitä osaat ja mitä annettavaa sinulla heille on. Olemuksestasi paistaa kun olet aidosti kiinnostunut ja haluat auttaa asiakasta saavuttamaan tavoitteensa.

  1. Selvitä ja kysy

Kiinnostuksen päälle selvitä ja kysy mikä asiakastasi kiinnostaa ja mistä hän on innostunut. Ala seurata kuinka hän ajattelee, toimii, vuorovaikuttaa ja motivoituu.

  1. Kuuntele

Kun olet kysynyt ala kuunnella asiakkaan tarinaa ja ole edelleen kiinnostunut siitä. Kuuntelu on mitä parasta motivointia. Ihmiset kertovat yleensä mielellään itsestään ja pitävät kun heitä aidosti kuunnellaan ja heistä ollaan kiinnostuneita.

  1. Toimi kaikupohjana

Kuuntelutapoja on moneen lähtöön ja kuunnellessasi kunnolla toimit asiakkaan tarinan kaikupohjana. Tämä tarkoittaa, että heijastat välillä takaisin kohtia asiakkaan tarinasta ja teet muutamia lyhyitä yhteenvetoja. Tämä auttaa lujittamaan kontaktianne ja siitä tulee tunne, että kuuntelet sekä välität.

Sitten vain näitä ainesosia käyttämään, koska aivan kuten kokillakin parasta on päästä tekemään annoksia ja nähdä kuinka hienoa tarjottavaa niistä syntyy.

Terveisin kemiakokki,

Jore

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *